Opinie – What if God was One of Us ?

15-02-2013 11:30

Herinnert U zich nog de hit van Joan Osborne uit 1995 die hoge pieken scoorde in de Nederlandse en Belgische hitparade? One of Us. Het liedje kwam spontaan weer in mijn hoofd opduiken naar aanleiding van alle berichtgeving rond het aftreden van de Paus en het aanstellen van een Kerkelijke Vorst in Rome. Met de woorden What if God was One of Us in het achterhoofd stelde ik me de vraag wat er werkelijk zou gebeuren moest God nu echt een autoliefhebber zijn en wat hij zou doen in de hele situatie die zich afspeelt rond het aanstellen van een nieuwe Paus.

Een ding is alvast zeker: ik ben ervan overtuigd dat zelfs ik dan een kans zou maken op die mooie en zachte zetel die binnenkort in Rome vrij zal komen. Met toestemming van God als autosportfanaat zou de huidige pausmobiel dan al snel vervangen worden door een Ferrari F458 GT3 en zouden de stenen van het Sint-Pietersplein plaats moeten ruimen voor een hypermoderne kartingpiste. De Urbi et Orbi zegen kon wel eens verdwijnen van het toneel met Kerstmis en Pasen, maar zou natuurlijk waardig vervangen worden door “Gentlemen, start your engines” op de zaterdag van het tweede weekend in juni.

God zou er dan absoluut ook niets op tegen hebben om bij het complete onderwijskorps de aandacht erop te vestigen dat de schoolvakantie in de zomer drie weken te laat begint, want in de Sarthe kan men alvast meer wijsheid opsteken dan op de schoolbanken. Over schoolbanken gesproken: gezien de lamentabele toestand van vele schoolgebouwen ware het zelfs een goede zaak om een helm, een brandvrij pak en misschien zelfs een HANS systeem te verplichten voor diegenen die er anders hun mooie broek moeten verslijten.

Enkele kerkelijke feestdagen zou ik natuurlijk wel behouden, maar sommige van die dagen zouden toch plaats moeten ruimen voor andere en meer belangrijke feiten hoor. Wat dacht U ervan om bijvoorbeeld 1 mei uit te roepen tot internationale feestdag? Met de vlag overal wapperend in de wind? De vlag van Vaticaanstad kleurt al vrij geel, dus wat groen en blauw erbij zou zeker niet fout zijn…

Lourdes en Compostella kunnen zeker op mijn sympathie rekenen, maar als Kerkvorst zou ik, met toestemming van God de Autosportvader natuurlijk, toch ook enkele andere heilige plaatsen daaraan toevoegen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een plaatsje in Belgisch Limburg en eentje aan de Nederlandse kust. Ook een waterachtige omgeving ergens in de Ardennen alsook een vaak in mist gehuld dorp in de Eiffel zouden op mijn lijstje met toe te voegen bedevaartsoorden bovenaan staan.

Dan enkel als God One of Us was en hij ermee akkoord zou gaan dat ik die stoel in Rome zou bezetten. 

Maar ik ben geen Paus. Nog niet…