Opinie - WEC 2013, gaat de LMP1-klasse uit als een nachtkaars?

21-01-2013 09:29

Voor de liefhebbers van Endurance is de 24 uur van Le Mans de hoogmis van het jaar, de klasse LMP1 is de meest aansprekende klasse. Een klasse die al jaren gedomineerd wordt door Audi. Om de situatie rondom de LMP1-klasse in 2013 goed te begrijpen, moeten we eerst kijken naar het nieuwe scenario in 2014.

Het FIA World Endurance Championship (WEC) is een serie die feitelijk rondom de 24 uur van Le Mans is opgebouwd. De l’Automobile Club de l’Ouest (ACO) heeft voor 2014 nieuwe technische reglementen opgesteld die het ontwerp van de wagens sterk zullen beïnvloeden. Alle wagens in de LMP1 dienen een gesloten cockpit te hebben, daarnaast zit de coureur hoger en verder naar voren om een beter zicht te krijgen. Het fundamentele verschil is echter dat de wagens een bepaalde hoeveelheid brandstof per ronde mogen verbruiken, dit is gekoppeld aan bepaalde gewichten van de wagens en het stimuleren van hybridetechnologieën met een onderscheid in diesel en benzine. Het ontwikkelen van nieuwe technologieën zal een aardig budget vragen, iets wat enkel nog haalbaar is voor de grote autofabrikanten. Op dit moment heeft enkel Porsche een programma bevestigd voor 2014 in de LMP1-klasse. Audi en Toyota maakten tot op heden officieel nog niets bekend met betrekking tot 2014. Ook kleinere constructeurs, zoals bijvoorbeeld Onroak Automotive/OAK Racing, Oreca of Dallara hebben nog niets losgelaten over het seizoen 2014.

Is het ontwikkelen van een LMP1 wagen nog wel interessant? Vanaf 2013 kan men met een LMP1 enkel terecht in het WEC en de 24 uur van Le Mans. De regionale varianten zoals het ALMS, ELMS en AsLMS staan alleen open voor prototypes vanaf de klasse LMP2 en lager. Het afnamepotentieel is dus zeer beperkt. Hoge kosten voor 2014 en weinig potentiële klanten? Dat is zeker geen markt waar kleine constructeurs hun oog op laten vallen. Voor grote fabrikanten is dat een ander verhaal, maar willen die verkopen aan kleine privéteams? In de afgelopen jaren hebben we dit zo goed als niet mogen meemaken. Een andere vraag is of we de grote fabrikanten nog wel degelijk mogen verwelkomen in 2014? Dit zijn in het algemeen projecten die een aanlooptijd hebben van 1 tot 2 jaar. Behalve van Porsche hebben we nog geen andere aankondiging gezien, iedereen hoopt op een continuering van Audi en Toyota. Waarom zouden de grote fabrikanten opeens willen deelnemen aan het WEC als men dit in de afgelopen jaren ook niet deed? Of is de vrijage tussen de ACO en Audi te intens?

Met de wetenschap van 2014 in het achterhoofd en het verloop van het seizoen 2012 als kennis, kijken we naar het seizoen 2013. Het is dus een logische gedachte om te verwachten dat we geen compleet nieuwe projecten zullen zien in 2013. Zowel Audi als Toyota hebben aangegeven dat hun deelname na de 24 uur van Le Mans zal bestaan uit minder eenheden dan in de voorbereiding op Le Mans of tijdens Le Mans. Audi zal met drie wagens rijden tot en met Le Mans, behalve de eerste wedstrijd op Silverstone. Toyota doet het met twee stuks in Le Mans, de rest van het seizoen moet 1 wagen de kar trekken. Een andere wagen die een heel jaar in het WEC zal rijden is o.a de bolide van de nieuwe structuur tussen het Amerikaanse HVM en het Ierse Status Grand Prix. Tevens zien we een enkele wagen voor Rebellion in plaats van twee, zoals vorig jaar. Strakka Racing wil het ook nog een seizoen doen met hun wagen. JRM zal enkel deelnemen aan Le Mans, terwijl ze vorig jaar nog een heel seizoen reed in het WEC. Pescarolo is inmiddels op de fles, OAK Racing wacht op coureurs met budget.

Na Le Mans vallen er dus een aantal wagens weg. Voor het tweede gedeelte van dit kampioenschap, met als start de wedstrijd in Sao Paulo in september, mogen we dus zes deelnemers verwachten in de klasse LMP1. Kunnen we dan nog wel spreken over een volwaardige klasse? Is dit nog een wereldkampioenschapstatus waardig? In 2014 zullen de wagens uit 2013, die niet voldoen aan de nieuwe regels, wel worden toegelaten mits de nodige beperkingen. Dat neemt niet weg dat er weinig grote projecten in aantocht zijn of kleine projecten via de onafhankelijke constructeurs. In het huidige economische klimaat mag men ook niet verwachten dat fabrikanten opeens de beurs gaan opentrekken voor een LMP1 project. De prangende vraag is dus: is de klasse LMP1 nog wel gewenst? Moet de focus niet liggen op een niveau lager via de LMP2?

Waar zijn de tijden dat je een chassis kon kopen van Dallara, Reynard, Lola of Ferrari................