Opinie - Wat met Zandvoort en de overige circuits in onze buurt?

08-02-2013 08:29

Wie vandaag het artikel van De Telegraaf las weet nu eindelijk wat lang verborgen bleef: het gaat echt niet goed met Circuit Park Zandvoort. Het circuit, dat op punt staat verkocht te worden, werd geconfronteerd met een beslag op de bankrekeningen. Niet echt het meest gelukkige moment dus, net nu een verkoop moest doorgaan. Maar... als je de rekeningen niet betaalt, dan raakt het geduld van de schuldeisers wel eens op. Dat is een realiteit die overal geldt. Dat de beslaglegging volgt na een klacht van Jurriaan van de Kamp, iemand die al jarenlang met het circuit handelt als sponsorbemiddelaar, zal extra hard aankomen bij Edwin Sibbel, financieel directeur van de duinenomloop.

Bij de meeste uitbaters van de Europese omlopen dienen promotoren en/of organisatoren hun rekeningen vooraf te betalen. Dat is natuurlijk niet leuk voor die mensen, die dan ook hun centen vooraf moeten krijgen van de deelnemers, de sponsors en de huurders van Viptoestanden. Maar het is wel degelijk een zekerheid voor de omlopen en hun uitbaters. In die zin mogen we zelfs uiten dat het de promotoren en de organisatoren zijn die bepaalde circuits grotendeels in leven houden, want in vele gevallen wordt er zelfs diverse maanden op voorhand betaald. We kunnen gerust stellen dat het overgrote deel van onze omlopen de deuren mag sluiten indien ze, net zoals een normaal bedrijf, hun rekeningen de deur zouden uitsturen NA he verstrekken van een dienst of na afloop van een evenement...

Dat circuits niet enkel kunnen (over)leven van hun motorsportactiviteiten is al langer duidelijk en een omloop als Circuit Zolder trekt daar duidelijk ook een andere kaart als vele anderen. De opsplitsing van de activiteiten en de oriëntatie naar een meer "groene" leefwereld op en rond de omloop van Terlaemen is daarvan het beste bewijs. Het is ook zowat de enige mogelijkheid om de kop boven water te houden. En ja hoor, ook wij zien liever autosport op een circuit dat daartoe bestemd is dan dat er een "hoge hakken race" doorgaat of dat er een soort tentoonstelling is van opgepepte vierwielers die niks met autosport te maken hebben. Maar... het brengt wel geld in de lade. En dat geld zorgt er dan weer voor dat ook de autosportliefhebber tevreden blijft. Want o.a. dat geld, samen met de centen van de deelnemers, de promotoren en de sponsors, biedt dan weer de mogelijkheid tot zaken die wel degelijk onder de noemer "autosport" vallen.

Terug naar Zandvoort, het mooie en leuke circuit tussen de duinen, gedirigeerd door één welbepaalde strekking en het zicht belemmerd door oogkleppen die groot genoeg zijn voor een olifant. Het circuit waar bepaalde promotoren - via een vriendjespolitiek om U tegen te zeggen - het voorrecht genieten om hun rekeningen met uitstel te betalen. Die promotoren lopen natuurlijk geen enkel risico, want ze kunnen Last Minute inschrijvingen ontvangen. Maar het circuit loopt wel een risico, met de nu gekende gevolgen. Op zich is het geen slechte zaak dat promotoren deels zouden genieten van een regeling "betaling met uitstel", moesten dan bijvoorbeeld ook de Last Minute plaatsjes niet nog eens onder de prijs aangeboden worden, meestal dan nog aan dezelfde "vragende partijen". We stellen ons hier dan ook de vraag in hoeverre de KNAF toezicht houdt of zou moeten houden op dat alles? Want laten we eerlijk zijn: er is al eerder wel eens een oogje dichtgeknepen...

Iedere omloop heeft wel ergens een "klant" die er torenhoog bovenuit steekt. Dat is heus niet enkel in Zandvoort het geval. Maar problematisch wordt het natuurlijk wel als die "klant" via zijn of haar machtspositie tegenover een circuit ook veel grip krijgt op de nationale autosportfederatie. Zoals geweten dient een nationale autosportfederatie de richtlijnen van de FIA te volgen. Volgens onze bescheiden mening voldoet bijvoorbeeld een brandblusser die al een jaar geen geldig keuringsmerk meer heeft nu net niet aan die richtlijnen. Idem met brandvrije pakken die al goed afkomstig kunnen zijn uit een ver vervlogen verleden of met het uitstellen van de HANS verplichting. Akkoord: het jaagt de rijders en de teams niet op kosten, maar bepaalde van die zaken zijn wel in strijd met de FIA richtlijnen en zijn geen gode zaak met het oog op de veiligheid van de rijders. En laat net dat nu schering en inslag zijn bij klant Nr. 1 van Circuit Park Zandvoort, die dan ook nog de tolerantie van de KNAF bekomt. Maar ook nu weer doen natuurlijk alle betrokkenen hun ding "in het belang van de sport", net zoals nog een pak andere zakkenvullers die dan (jammer genoeg) hoofdzakelijk gesitueerd zijn in de Benelux.

Mijn besluit staat echter vast: als ik morgenochtend wakker wordt met het idee "ik ga een kampioenschap opstarten", dan rep ik mij met grote spoed naar de KNAF, maakt niet eens uit dat het zaterdag is. Want bij hen moet ik zijn om met mijn nog niet bestaande reglementen onder Internationale FIA Licentie te mogen organiseren. En moest dat niet lukken, dan bel ik wel eventjes "klant Nr. 1" van Circuit Park Zandvoort op, die regelt het dan wel voor mij...