Opinie - SRO GT4 reborn?

26-12-2012 08:38

Enkele jaren terug kwam SRO met het GT3-concept. Dat is een succes gebleken voor de Blancpain Endurance Series en enkele nationale series, zoals de Duitse ADAC GT Masters. Helaas geen succes voor Belgian GT's onder de vlag van SRO Belgium. Na de introductie van de GT3 in 2006 volgde de GT4 in 2007. Wagens op een lager niveau, met een bijhorend lager budget, om in te zetten in nationale series. Overkoepelend was er een Europees Kampioenschap te vergeven. Na 5 jaar bleek het geen Europees succes te zijn met als gevolg geen kampioenschap in 2012. Waarom was GT4 geen succes? De wagens waren van het niveau "track day car" en toch liet SRO elk jaar dure upgrade pakketten toe. Dat is iets wat de gefortuneerde amateur niet kan betalen. Was dat niet de doelgroep van SRO voor hun GT4 concept?

Het lijkt erop dat men in 2013 het licht heeft gezien. Er komt weer een Europees Kampioenschap! Drie van de vijf rondes maken deel uit van een nationaal kampioenschap, namelijk Zweden, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De vierde race zal plaatsvinden in het voorprogramma van de 24 uur van Spa. Over de vijfde race is nog niets bekend. Waarom zou het nu beter gaan als in voorgaande jaren? De prestaties van de wagens zijn teruggezet naar het niveau van 2010. Oudere GT4-wagens kunnen weer uit de garage worden gehaald en zijn weer competitief zonder meerkosten.

Naast het nieuwe Zweedse GT4-kampioenschap zal er ook een klasse in de razend populaire Duitse VLN serie onder GT4-reglement verreden worden. Tevens zijn nieuwe of populaire modellen toegelaten tot het GT4-concept zoals de nieuwe Toyota 86 GT, Hyundai Genesis Coupe of Mazda MX5. We kunnen dus stellen dat er in 2013 een breder draagvlak is voor GT4 dan ooit tevoren. Lukt het in 2013 niet, Dan mag de conclusie getrokken worden dat "track day cars" niet geschikt zijn voor volwaardige competities indien de organisatie in handen ligt van SRO.