Opinie - Komt "Farce" India aan de start van het nieuwe F1 seizoen?

20-01-2013 11:47

Enige tijd terug informeerden wij u over de sterk groeiende economieën in de BRIC-landen en de bloei van de autosport in die landen. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in India als we in de laatste weken de stroom berichten lezen over het Sahara Force India formule 1 team.


Het in Engeland gehuisveste team, opererend onder een Indiase licentie, maakt een roerige periode mee. Het team begon ooit als Jordan en werd daarna verkocht aan Midland, Spyker en als laatste aan Vijay Mallya die het team liet functioneren onder de naam Force India. In 2011 verkocht Vijay Mallya een groot gedeelte van zijn aandelen aan Subrata Roy Sahara van het Indiase zakenimperium Sahara India Pariwar. Het team kreeg toen als naam Sahara Force India mee. Beide heren bezitten ieder 42.5% van de aandelen, de andere 15% zijn eigendom van de Nederlander Michiel Mol.

De stroom van minder prettige berichten begon rondom de financiële problemen met Kingfisher Airline, een bedrijf uit de overkoepelende UB Group Holdings van Mallya. Inmiddels staan alle vliegtuigen aan de grond en is de licentie ingetrokken. Kingfisher stond prominent op de wagens van Sahara Force India. Er stonden ook enkele namen op die gerelateerd waren aan United Spirits en United Breweries, de drankendivisie van UB-Group Holdings, met een prominente vermelding voor Whyte & Mackay. Om de nodige fondsen te verkrijgen is een meerderheidsbelang verkocht aan het Engelse Diageo, o.a. bekend van Jhonnie Walker en Guinness. Diverse bedrijven uit Sahara India Pariwar-groep staan ook volop in de belangstelling van de Indiase justitie. Er hebben inmiddels al veroordelingen plaats gevonden en de bedrijven van Subrata Roy Sahara moeten vele miljoenen terugbetalen aan de gedupeerden.

Formule 1 teams verkrijgen hun inkomsten uit verschillende bronnen, het geld uit sponsoring is een zeer belangrijk onderdeel. Als de bedrijvenconglomeraten van beide heren in de gevarenzone zitten, zal het steeds lastiger worden om de uitgaven voor hun dure speeltje te rechtvaardigen voor zover dat überhaupt nog mogelijk is. Verliezen we na HRT het tweede team deze winter door financiële problemen? Of worden er op de achtergrond door Bernie Ecclestone reddingsoperaties uitgevoerd om het team te behoeden voor een ondergang? In het verleden is meermaals gebleken dat Ecclestone de rol van reddende engel heeft vervuld.