Opinie – Jeanke krijgt het warm onder de kont.

28-01-2013 13:49

Voor een niet onaardig aantal autosportliefhebbers zijn F1-gerelateerde berichten als “Christian Horner breekt pink” of “Bernie Ecclestone 16 gram vermagerd” wereldschokkend nieuws. En daar spelen vele van de "gespecialiseerde F1 websites" handig op in, door hun titels zo sensatiezoekend als mogelijk te maken. Vooral het nieuws over Horner en zijn bezoek aan Maranello vorige week verkocht als zoete broodjes, ook al was de waarheid meestal ver te zoeken.

Een autosportjournalist met enige basiskennis van de materie zou moeten weten dat het niet de eerste keer is dat Horner zich in Maranello vertoont. En het zal ook heus niet de laatste keer zijn. Toevallig worden daar soms wel eens gesprekken gevoerd in het kader van de FOTA, de overkoepelende organisatie die de belangen van de F1-teams behartigt. En dan zijn er heus wel meer teambazen aanwezig hoor… Zelfs sommige gesprekken aangaande het fameuze Concorde Agreement worden daar gevoerd.

Zo kwam het dus dat een paar dagen geleden zelfs ook de heren Ecclestone, Lauda en Whitmarsh geheel ongecamoufleerd verschenen bij Ferrari in Maranello. Zoeken die dan allemaal een nieuwe baan? Hebben ze hun lot gekoppeld aan het contract van Vettel, Horner en Newey dat (voorlopig) in december 2014 afloopt bij Red Bull? Neen, beste vrienden, absoluut niet. De reden van deze vergadering afgelopen week ligt in Parijs, in het kantoor van Jean Todt.

De kleine Napoleon van de FIA is namelijk niet snel geneigd om het Concorde Agreement te verlengen. Trouwens, die overeenkomst liep af op 31 december 2012, dus het wordt echt wel tijd dat er actie ondernomen wordt. Dat vond ook Bernie Ecclestone en hij heeft dus het initiatief genomen om samen met de vier “Big Boys” (Ferrari, Red Bull, McLaren en Mercedes) rond de tafel te gaan zitten. Puur toevallig in Maranello. Niet om te bespreken wanneer men nog eens vriendelijk de vraag zou stellen aan beste vriend Jeanke om het document te ondertekenen, maar wel om de F1 verder te laten gaan zonder Concorde Agreement en zelfs zonder de FIA. Je kunt er dus op aan dat Jeanke ondertussen al enkele zweetdruppels weggeveegd heeft, want het wordt op F1-gebied nu echt wel warm onder zijn kont.

O ja: of Horner nu in 2015 voor Ferrari aan de slag gaat? Dat zal hij heus niet in Maranello bespreken...

En wie weet: tegen dan is Jeanke misschien vrij en bereid om terug op zijn oude stoel plaats te nemen.