Opinie - Historic F1: concurrentie in de nichemarkt voor oude Formule 1 wagens?

03-03-2013 08:48

Elk jaar worden er nieuwe racewagens gemaakt, sommige worden maar één jaar gebruikt zoals de wagens in de Formule 1. De formulewagens die één of twee tredes lager staan, gaan vaak een jaar of drie mee, meestal vooraf bepaald bij de introductie van een nieuwe generatie. In de afgelopen jaren zijn er dan ook honderden wagens bedankt voor bewezen diensten. Technisch nog in orde en nog steeds geschikt om mee te racen. Er staan dus heel wat GP2, World Series Formule Renault 3.5, A1GP, Formule Superleague, Indycars en Formule 3000 wagens ergens stof te vangen in de garages van de huidige eigenaren.
Voor de eigenaren van Formule 1 wagens waren er twee specifieke series waarin men terecht kon. Door het huidige economische klimaat neemt de Thoroughbred Grand Prix serie een jaar pauze. In 2013 zal de FIA Masters Historic Formula One Championship wel georganiseerd worden. De wagens uit de periode 1966 t/m 1985, in hun originele kleuren, kunt u dit jaar aan het werk zien op Zandvoort (Historic GP, 30 augustus en 1 september) en Spa-Francorchamps (Spa Six Hours, 20 t/m 22 september).
In de afgelopen jaren waren er ook series waarin behalve Formule 1 wagens ook F3000, GP2, Indycars en Formule 3.5 terecht konden. Voor de liefhebbers klinken de namen Euroboss en B.O.S.S. wellicht bekend in de oren. Euroboss bestaat inmiddels niet meer door de strijd met de B.O.S.S. serie. Dit jaar zien we de B.O.S.S. serie aan het werk tijdens de viering van 50 jaar Circuit Zolder (29 en 30 juni) en tijdens de Masters of F3 op Circuit Park Zandvoort.
Ondanks dat er veel wagens beschikbaar zouden moeten zijn, kwam het aantal deelnemers in de B.O.S.S. serie nooit boven de 20 wagens uit. Toch zien we in 2013 de geboorte van een nieuwe serie die zich richt op de nichemarkt voor het racen met formulewagens van een paar honderd PK en met motoren groter dan twee liter. Het Franse HVM Racing introduceert dit jaar de XL Formula. Een klasse waarin zowat alles terecht kan als het maar voldoet aan de gedachte van een Big Open Single Seater. Is er ruimte voor twee van deze series in continentaal Europa in het huidige economische klimaat? Zien we volle startvelden of per serie krap tien wagens op een bijna leeg circuit? We zullen het vanzelf zien in 2013, bij twee meetings zijn beide series in ieder geval samen te vinden in de paddock.

Kalender XL Formula:
30/31 maart en 1 april: Nogaro (F)
18/19 mei: Imola (I)
12/13 juli: Dijon (F)
30/31 augustus en 1 september: Le Castellet (F)
20/21/22 sept: Spa-Francorchamps (B)*
11/12/13 oktober: Magny-Cours (F)
*onder voorbehoud

Kalender B.O.S.S. GP:
20/21 april: Hockenheim (D)
11/12 mei: Red Bull Ring (O)
1/2 juni: Monza (I)
29/30 juni: Zolder (B)
6/7 juli: Zandvoort (NL)
30/31 augustus en 1 september: Le Castellet (F)
28/29 september: Imola (I)
11/12/13 oktober: Magny Cours (F)