Opinie - Griekse toestanden in de Formule 1?

24-01-2013 09:50

Onlangs maakten wij melding rondom de uiterst moeilijke financiële situatie van Force India. Het gonst van de geruchten dat er een overname op handen is, namen zoals Colin Kolles en Flavio Briatore doen de ronde als potentiële kandidaten. Waar rook is, is vuur zullen we maar schrijven. Vergeten we ook niet dat HRT, gedurende dit winterseizoen, de deuren heeft gesloten nadat men het inschrijfgeld van 500.000 US Dollars niet kon betalen voor het nieuwe seizoen.

In de Duitstalige media zoals Bild en Blick lezen we over de ernstige financiële problemen bij Caterham en Marussia. De schuldenlast van Marussia bedraagt op dit moment 38 miljoen Euro! U begrijpt meteen waarom de betaalde rijder Timo Glock en Marussia deze week als goede vrienden uit elkaar zijn gegaan. Een team als Marussia ziet een coureur het liefste als een debiteur in plaats van een crediteur. Het mislopen van de 10de plaats in het constructeurskampioenschap van 2012 resulteerde in het mislopen van vele miljoenen Euro's. De miljoenen van de puissant rijke familie Chilton zijn zeer welkom in 2013. Het tweede zitje gaat dan ook naar een coureur die niet onder doet voor Max Chilton op het financiële vlak.

Caterham heeft het iets minder moeilijk maar een coureur als Charles Pic mag 8 miljoen Euro betalen voor een seizoen in de achterhoede. Als Pic alle kilometers zal rijden tijdens de Grand Prix's kost hem dat € 1.500,- per kilometer. Waar veel mensen een maand voor moeten werken, verbruikt hij op 15 seconden! De tweede coureur zal niet voor minder van start gaan, mag je dan trots zijn om een Formule 1 coureur te zijn?

Sauber, Williams en Lotus zijn teams zonder hoofdsponsor of een fabriek als eigenaar. Deze teams zweven ook tussen rode en groene cijfers. Sauber CEO Monisha Kaltenborn spreekt haar zorgen uit voor de tijden die komen gaan als er niet fors gesneden gaat worden in de kosten. De introductie van de nieuwe turbomotoren in 2014 draagt daar in ieder geval niet aan bij. Voor de kleine teams gaat een jaartje turbomotoren in 2014 ongeveer 18 miljoen euro kosten volgens de laatste berekeningen. Toch raar om te constateren dat de meerderheid van de teams die de Formule 1 mogelijk maken nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Hetzelfde is van toepassing op de circuits die de Formule 1 als gast hebben. Ze mogen elk jaar tientallen miljoenen Euro's betalen om het circus van Bernie welkom te heten. Turkije wil niet meer betalen, Melbourne staat op omvallen. TV-stations moeten elk jaar meer betalen voor de rechten met als gevolg dat de beelden van de F1-races verdwijnen achter de betaalde decoder.

De Formule 1 trekt honderden miljoenen Euro's aan, alleen bij het verdelen gaat het ergens mis. De wisselkantoren van Bernie, CVC en FIA rekenen met te ruime marges om het vriendelijk te verwoorden. Deze graai-cultuur heeft uiteindelijk als gevolg dat er terminale schade wordt toegebracht aan de Formule 1. Of het ooit nog goed komt? Laten we het hopen maar gezien de financiële belangen van diverse sleuteliguren is daar weinig hoop op.