Opinie - Gerommel en gestommel omtrent het werk van Pirelli.

11-02-2013 10:02

De F1-tests in het Spaanse Jerez de la Frontera zijn achter de rug en dat is voor vele rijders en teams een hele opluchting. Dat zou het ook moeten zijn voor Pirelli Motorsport, ware het niet dat ze volgens Paul Hembery te weinig gegevens konden opdoen, wegens de staat van de omloop. OK, de asfaltlaag van het circuit van Jerez is zeker niet van de beste, maar dat wisten ze toch al lang bij Pirelli, of niet? In elk geval hadden ze het moeten weten, want nu komen janken levert voor niemand wat op.

Heeft een unieke bandenleverancier, die stapels geld in de F1 pompt, dan geen enkel woord te zeggen aangaande de keuze van een testcircuit? Jawel hoor, maar natuurlijk niet op amper een maand voor aanvang van de test zelf, en al zeker niet na de test. Hembery, die perfect op de hoogte zou moeten zijn van de staat van een testomloop, had een half jaar geleden op tafel moeten slaan, toen er nog uitwijkmogelijkheden bestonden. Nu om zich heen schoppen en wat gerommel en gestommel veroorzaken, kan enkel nut hebben met het oog op volgend jaar, op de keuze voor een ander testcircuit voor de eerste wintertests in 2014.

Dat bepaalde teams niet zo opgezet waren met de uitspraken van Paul Hembery werd al snel duidelijk. Ook sommige vergelijkingen die men bij Pirelli Motorsport naar buiten bracht leverden veelal gefronste wenkbrauwen op. Niet in het minst bij de rijders zelf, van wie er eentje openlijk zei: “Wie rijdt er met de wagens? Wij of Hembery? Ik denk dat wij als rijders, samen met onze teams, momenteel een veel betere kijk hebben op het hoe en wat van de banden. Dat Pirelli het WK dit jaar weer spannend zal maken staat als een paal boven water. Maar in feite is het heel erg gesteld als in de Formule 1 de spanning moet gecreëerd worden door banden en niet door de rijders of de auto´s zelf. Het aanpassingsvermogen van een rijder aan een band gaat op de duur van veel groter belang zijn dan de snelheid van een wagen of de stuurmanskunst van een rijder. Dat kan dan misschien leuk zijn voor de toeschouwers, maar uiteindelijk investeren F1-teams - en de merken die achter sommige teams actief zijn - niet in toeschouwers, wel in snelle, veilige bolides en in de ontwikkeling van technologie. Technologie die over enkele jaren standaard op uw en mijn wagen voor het dagelijkse verkeer terug te vinden zal zijn.”

En daar worden dus spijkers met koppen geslagen. Het ontwikkelen van een band, zodanig dat er meer bandenwissels nodig zijn, zodanig dat rijders meer moeten denken aan hun banden dan aan gelijk wel ander aspect van het eigenlijke racen, draagt inderdaad niet bij aan het realiseren van het echte doel van de Formule 1: puur en snel racen in wat de koninginneklasse van de autosport zou moeten zijn…