Opinie – Gerommel en gestommel bij Pirelli, het vervolg…

12-02-2013 14:15

Het moge duidelijk zijn dat het gejank van Paul Hembery, de motorsportchef van Pirelli, niet in goede aarde is gevallen. Niet bij de teams, niet bij de rijders, niet bij Bernie en zelfs ook niet bij Pirelli Competizione zelf. Gisteren, in de namiddag, namen  de verklaringen van Hembery plots een heel andere wending. Vanaf toen heet het dat men “zeer veel nuttige informatie kon opsteken, niettegenstaande het ruwe asfalt van de baan in Jerez”.

Nou, dat is dan eventjes een wending van 180 graden ten opzichte van wat Paultje eerder vertelde. Dat de banden sneller geworden zijn ten opzichte van vorig jaar is plots wel vast te stellen, en zelfs uit te drukken in tienden van een seconde. Hembery hoeft voor ons echt niet te doen alsof hij het warme water heeft uitgevonden hoor, het is verdorie de dekselse plicht van de unieke bandenleverancier om het zwarte rubber beter en sneller te maken. Om van elke mogelijke evolutie gebruik te maken en een verbeterde kwaliteit aan te bieden. Want evolutie is vooruitgang… In de meeste gevallen toch… Er zijn jammer genoeg ook branches waarin de evolutie van de laatste jaren een echte achteruitgang in kwaliteit heeft veroorzaakt. Denken we bijvoorbeeld maar aan wat de “copy/paste generatie”, die zich nu bij vele autosportwebsites profileert als journalist, voor elkaar brengt in sommige “artikels”…

Maar dat is natuurlijk weer heel andere koek, dus laat ons maar teruggaan naar het zwarte rubber van de F1. Rubber dat dit jaar weer minder lang zal meegaan, een kunstmatige ingreep om extra spanning in het geheel te brengen. Een ingreep die overigens niet zo gewaardeerd wordt door diverse rijders, zoals U gisteren in een opiniestuk op deze site kon lezen. Rubber waarvan Pirelli nu plots toch veel data heeft verzameld. Met uitzondering van de supersoft compound, wel te verstaan, want die werd in Jerez niet gebruikt.

Rubber dat ook voor een compleet vertekend beeld zorgt voor de mensen die zich blindstaren op de tijden die in Jerez werden gereden. Ja hoor, de 1´17”879 van Felipe Massa is absoluut een sterke tijd en veruit de beste prestatie die werd gerealiseerd in Jerez. Op de tabellen dan toch, want wie de moeite doet om eens wat tijden te gaan analyseren, komt al snel tot de vaststelling dat de snelste tijd van bijvoorbeeld Sebastian Vettel werd neergezet toen de RB9 op hard rubber stond. Ook Jenson Button wist zijn snelste ronde te klokken op hard rubber en met behoorlijk wat brandstof aan boord. Jezelf blindstaren op de tijden van de eerste testweek is dan ook nutteloos, tenzij je er ook alle andere gegevens bij in rekening brengt.

En Pirelli heeft heel wat van die andere gegevens ter beschikking, dus hoeft Hembery niet te janken. Hij hoeft niet plots zijn uitspraken te wijzigen, hij heeft ander werk te doen. Evalueren, data ontleden en gebruik maken van de technische evolutie om werk te verrichten dat resulteert in een product van hoge kwaliteit.