Opinie - Formula E: Racen op kosten van de FIA!

27-01-2013 14:12

Reeds meerdere malen hebben we op racinglife.nl aandacht besteed aan de Formula E, een klasse die van start gaat in 2014. We merkten daarin op dat de Formula E op speciale aandacht kon rekenen van de FIA. Onlangs liet FIA president Jean Todt zich uit over deze nieuwe klasse en de potentie die hij ziet in deze nieuwe vorm van racen. Naast de WK Formule 1, Rally (WRC), Toerwagens (WTCC) en Endurance (WEC) moet de Formula E op een vergelijkbaar niveau worden ingeschat. Voor een compleet nieuw concept wordt de lat meteen erg hoog gelegd.

Behalve een goede en intensieve ondersteuning van de FIA treden ze ook op als investeerder in deze nieuwe serie. Ons inziens toch wel een opmerkelijke beslissing: van een onafhankelijk orgaan naar een commercieel exploitant in raceseries. Het objectief beoordelen van reglementen of uitspraken in bijvoorbeeld race-incidenten zal dus worden uitgevoerd door een instantie die ook sterk financieel verbonden is aan het welslagen van dit concept. Deze verwevenheid zal onherroepelijk tot vragen leiden in conflicterende situaties.

Teams die in 2014 deelnemen zullen geen investering hoeven te doen in de aanschaf van een nieuwe wagen. Deze zal door de organisatie van Agag en de FIA ter beschikking worden gesteld aan de deelnemende teams met als tegenprestatie een bepaald percentage op de sponsorinkomsten. Voor niets gaat immers de zon op. In tegenstelling tot de Formule 1 probeert men reglementair een kostenescalatie te voorkomen. Een van die maatregelen is dat een team, operationeel gezien, uit maximaal acht personen mag bestaan. Naast de teamchef, zien we nog vier monteurs, een data-expert en twee race-ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de wagens.

De klasse mag niet gezien worden als een juniorserie met als einddoel de Formule 1. De coureurs die hun weg gaan vinden in deze klasse komen o.a. uit de regionen van de Formule 1. De deelname van het team van Lord Drayson is reeds bevestigd en Agag maakte nog bekend met diverse Formule 1-teams in onderhandeling te zijn over een deelname aan de Formula E.

Het geluid van een Formula E zal anders zijn dan we gewend zijn, maar dat biedt wel kansen voor nieuwe ontwikkelingen. Een van die ontwikkelingen is dat men het radioverkeer tussen coureur en het team in de pits langs het circuit wil delen met het publiek. De Formula E zal enkel racen in binnensteden in de huidige opzet, er is dus weinig kans dat we deze klasse ooit aan het werk zullen zien op Circuit Zolder. Dat is jammer aangezien Circuit Zolder de focus heeft gelegd op elektrisch racen en rijden.