Opinie - FIA verhoogt de tarieven in crisistijd!

20-12-2012 08:28

Bij vele nationale autosportbonden reageert men geschokt op een beslissing van de FIA. Vooral in Duitsland zet dit momenteel kwaad bloed en ook bij GT-eins ging de situatie niet onopgemerkt voorbij. 

Iedere serie die op een officiële kalender wil verschijnen moet daarvoor rechten afdragen aan de nationale autosportbonden zoals bijvoorbeeld de KNAF in Nederland of  de RACB in België. Uiteindelijk komt het allemaal terecht bij de FIA in Parijs. Daar staan diverse diensten tegenover. Tot zover geen problemen met deze handelswijze. De FIA heeft echter onlangs besloten om de tarieven voor series die twee of meer wedstrijden rijden buiten het land van herkomst drastisch te verhogen zonder dat de dienstverlening drastisch wijzigt. Betaalde een dergelijke klasse bijvoorbeeld € 2.500 in 2012 dan mag men in 2013 maar liefst € 52.000 afdragen. In dit geval aan de sportbond van Duitsland, de DMSB. Het voorbeeld is afkomstig van de Duiste ATS Formel 3 klasse met diverse races in Oostenrijk, Nederland en België.

Op dit moment heeft enkel de DMSB (nationale autosportbond van Duitsland) deze wijzigingen doorgevoerd zoals de FIA dit heeft bepaald. Andere nationale autosportbonden nog niet of in beperkte mate. Tevens zijn de eisen voor een licentie verhoogd om deel te mogen nemen aan een internationale serie. In deze tijden waarin er eenvoudig minder geld in de markt te vinden is voor autosport lijkt dit een beslissing van de FIA die de autosport in het algemeen geen goed doet. Een serie zal minder snel naar een ander land gaan, coureurs krijgen minder internationale ervaring, toeschouwers zien minder gauw eens wat anders voorbij komen en organisatoren hebben minder keuze om hun programma te vullen. Ziet u een winnaar in de tariefverhoging van de FIA?