Opinie - FIA GT Series: enkele opvallende zaken.

13-01-2013 18:40

Afgelopen week presenteerde Stéphane Ratel de plannen voor de FIA GT Series in 2013 op Autosport International in Birmingham. Na het lezen van alle intenties vallen er toch een aantal zaken op. Een blik op het deelnemersveld leert ons dat 70% van de wagens als geboortegrond Duitsland heeft. Het moet raar lopen dit jaar als we geen Audi op het podium zien, met acht wagens uit Ingolstadt is Audi zwaar in de meerderheid. Des te opmerkelijker is het dan, dat er geen race verreden zal worden in Duitsland. Of vreest men in Duitsland een te sterke concurrentie uit eigen hoek van de ADAC GT Masters? Of het fabrikantengeweld van de DTM? Opmerkelijk is ook dat we geen Ferrari of Aston Martin terugzien tussen de wagens die het hele kampioenschap zullen betwisten. Teams zoals AF Corse of Prodrive, via een klantenteam, hebben vooralsnog geen intentie uitgesproken om deel te nemen aan een doorstart van het FIA GT1 kampioenschap. Een kampioenschap dat reeds in 2012 verreden werd met GT3 wagens. Zien deze partijen dan geen heil in dit concept van Ratel?

Een punt van kritiek in de afgelopen jaren op de sprintserie van SRO was de ruwe rijstijl, met als gevolg heel wat dure schuivers, waarop zo goed als nooit een sanctie volgde. Is dit de reden dat bepaalde teams wegblijven? Sprintraces zijn nu eenmaal pittiger van karakter en een kleine tik op zijn tijd hoort erbij, maar de rampartij, zoals afgelopen jaar in de laatste race van het kampioenschap op Donington Park tussen Markus Winkelhock en Yelmer Buurman, hoort in geen enkele serie thuis. Het zou overigens mooi zijn als er per wedstrijdweekend diverse lokale matadoren aan start zouden komen met lokale teams om zich te meten met de wereldtop. Iets wat prefect zou moeten kunnen gezien het universele karakter van de GT3 wagens. Goed voor het lokken van publiek en pers naar het circuit. Tot op heden zien we echter geen signalen vanuit SRO op dat gebied. Vreest men voor een verstoring van het verloop van het kampioenschap? Of is er de vrees dat lokale teams en coureurs met specifieke baankennis de wereldtop in verlegenheid brengen?

Ondanks alle vragen die er nog zijn omtrent deze klasse kijken we uit naar de doorkomst van de FIA GT Series op Circuit Zolder in het weekend van 20 en 21 april voor de tweede wedstrijd in het kampioenschap.