Opinie - FIA Formula E, met een stroomstoot door de stad in 2014!

05-01-2013 08:14

Racen, dan denk je aan benzine, geur (of is het een parfum?), veel geluid (of is het een symfonie?) en pk's. Het zijn begrippen die gelijk staan aan racen. In 2014 gaan we leren dat termen zoals kiloWatt uur (kWh), Volt, Ampère en het geruis van de banden ook synoniem staan aan racen. Volgend jaar zal het Fomule E kampioenschap van start gaan in diverse binnensteden op verschillende continenten.

In het verleden hebben we gezien dat prestigieuze kampioenschappen, zoals de Formula Superleague en A1 GP, het niet hebben gehaald door financiële problemen en andere (politieke) oorzaken. Bij dit Formule E kampioenschap is deze kans echter zeer gering. Het lijkt erop dat dit kampioenschap moet slagen gezien de medewerking van de FIA. In tegenstelling tot andere FIA-series hoeft deze serie geen gelden af te dragen aan het kantoor in Parijs.

 

De reden waarom dit kampioenschap wel van de grond kan komen is dat de grote baas van deze serie de Spanjaard Alejandro Agag is. Deze voormalige politicus is op dit moment o.a. de (mede)eigenaar van het Barwa Addax GP2 en GP3 team. Veel belangrijker nog zijn de zakelijke contacten van Agag met ene Bernie Ecclestone en ene Flavio Briatore. Gezamenlijk hebben deze drie heren, samen met Lakshmi Mittal ( CEO van ArcelorMittal, 's werelds grootste staalproducent) enkele jaren terug de Engelse voetbalclub Queens Park Rangers gekocht. Een "old boys network" waar iedereen jaloers op is.

Het FIA Formule E kampioenschap heeft als doel om te gaan racen in tien binnensteden op tijdelijke circuits van maximaal 2.5 kilometer. Momenteel zijn er overeenkomsten met Rome en Rio de Janeiro. Het concept bestaat op dit moment uit tien teams die ieder twee coureurs inzetten. Per coureur zijn er twee wagens beschikbaar. Op een wedstrijddag wil men in een kort tijdsbestek drie races laten verrijden. Na de eerste race van 25 minuten volgt een pitstop en wisselt de coureur van wagen. Dan volgt er een race van 25 minuten met de tweede wagen. Tijdens deze race zullen de accu's van de eerste wagen worden opgeladen. Na race 2 volgt er weer een pitstop met wagenwissel voor een sprint van 10 minuten in race 3.

De wagen die in 2014 gebruikt zal worden is een doorontwikkeling van het huidige prototype EF01 van Formulec. De elektrische voortstuwing van de wagen zal geleverd worden door McLaren Electronic Systems, een zusterbedrijf van het McLaren Formule 1 team. De producent van de accu's zal op korte termijn bekend worden gemaakt. Er is onlangs een order geplaatst voor 42 Formule E wagens bij het pas opgerichte bedrijf Spark Racing Technologies onder leiding van Frédéric Vasseur. Vasseur is ook bekend van het F3, GP3 en GP2 team onder de naam ART Grand Prix, waar hij samen het management voerde met Nicolas Todt. U leest het goed, de zoon van huidig FIA president Jean Todt.

Het staat teams overigens vrij om een eigen wagen te ontwikkelen zolang deze door de FIA is gehomologeerd. Het is dus geen serie waar iedereen met hetzelfde chassis moet racen. Voor het eerste seizoen is de verwachting wel dat de grote meerderheid gebruik zal maken van de Formulecwagen.
Zoals reeds eerder op deze site is vermeld, elektrisch racen hoeft niet per se duurzaam te zijn. Het groene karakter van elektrisch racen valt of staat met hoe men de energie opwekt voor de accu's. We zijn dan ook zeer benieuwd hoe de accu's van deze wagens op zeer korte tijd zullen worden opgeladen voor hun vlammende sprintraces in de binnensteden.