Opinie - F1: van rubber naar blubber...

20-02-2013 14:41

Paul Hembery, Motorsportbaas van Pirelli, kreeg tijdens en na de testen in Jerez al de volle lading en ook in Barcelona staat Hembery met zijn Pirelli weer in de hoek waar de klappen vallen. Een aantal rijders – en niet de minsten – hebben zich ondertussen vrij laagdunkend uitgesproken over het rubber dat Pirelli uit de hoed getoverd heeft voor de testen op het Circuito de Catalunya. In een gesprek met Autosport verklaarde drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel dat het rubber helemaal niet voldoet aan wat een rijder ervan verlangt. Bovendien is de bandenslijtage ook nu weer extreem hoog en de levensduur van het rubber dus zeer kort. Vettel zelf zei. “Deze banden houden het nog niet eens een paar testronden uit, maar wij worden wel verondersteld om ermee te gaan racen. Met deze kwaliteit van rubber brengen we meer tijd door in de pits voor bandenwissels dan op de baan om te racen.”

Ai, harde woorden… En Hembery kan nu niet meer terugvallen op een mindere kwaliteit van het asfalt op de baan, zoals hij in Jerez wel deed. Het lijkt er trouwens meer en meer op dat de snelle bandenslijtage in Jerez niet enkel aan de baan te wijten was. Ergens zou Hembery nu de frissere temperaturen als excuus kunnen inroepen, maar ook daarin werd hij al vooraf gecounterd door Vettel, die zei dat de teams en de rijders ook wel willen weten hoe het Pirelli rubber in dit soort omstandigheden werkt.

Vettel was trouwens niet de enige die zich beklaagde over het de kwaliteit van de banden. Alonso ziet zijn testprogramma overhoop gegooid worden door de snelle bandenslijtage en gaf te kennen dat men eigenlijk maar één ronde de tijd heeft om bepaalde zaken voluit te testen. Daarna is het beste eraf bij de banden en gaan de rondetijden met vier tot zes seconden de hoogte in.

In de pitlane in Barcelona werden ook de volgende woorden opgevangen: “Laat ze die rommel toch snel terug meenemen en laat Ecclestone alsjeblief het contract met Pirelli niet verlengen. Ik rij nu wel al een tijdje in de F1 en heb zowel met Bridgestone als Michelin ervaring. Echte ervaring dan, wat met die banden kon je ook ervaring opdoen, met wat men nu op onze velgen kleeft hebben we enkel kopzorgen.”

Pirelli is in de F1 dus echt wel de kop van jut de laatste weken en heeft blijkbaar eerder blubber dan rubber geproduceerd. Wie zich daarbij natuurlijk geen kopzorgen hoeft te maken is de TV kijker. Hij/zij zal immers nog meer beelden van actie in de pitlane te zien krijgen. Als… de hele handel natuurlijk niet achter de decoder gaat, zoals al in diverse landen het geval is...