Opinie - Deelnemer 56 voor Le Mans 2013: Graag afvullen met water(stof)!

03-01-2013 08:10

De Automobile Club de l'Ouest, organisator van de befaamde 24 uur van Le Mans, heeft vorig jaar het aantal toegelaten deelnemers verhoogd van 55 naar 56. De extra pitbox 56 is gereserveerd voor racen met nieuwe technologieën. In 2012 zagen we de Deltawing-Nissan vertrekken vanuit deze box om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans.

In 2013 zal de GreenGT H2 haar intrek nemen in pitbox 56. Als we aan (race)wagens denken, dan denken we sinds 1885 ongetwijfeld aan verbrandingsmotoren op benzine, methanol of diesel. De laatste jaren komen er echter steeds meer alternatieven om een racewagen te laten rijden zonder gebruik te maken van de drie genoemde soorten brandstof. Diverse bio- en GTL-brandstoffen zijn reeds beschikbaar en de Formula E van de FIA is in aantocht voor 2014. De GreenGT H2 maakt gebruik van een brandstofcel die uit waterstof (H2 voor lezers die vroeger hebben opgelet bij de lessen scheikunde) en zuurstof haar vermogen haalt. In het geval van de Green GT H2 zal de brandstofcel een vermogen produceren van 340 kW (het gemiddeld opgenomen vermogen van +/- 300 standaard woningen).

Voor de attente lezer: het is dus een racewagen die gebruik maakt van een energiedrager (waterstof) in plaats van een energiebron (bijv. benzine of diesel). De wagen zelf is dus eigenlijk een elektrische wagen die zijn energie haalt uit een brandstofcel, in plaats van een accu, met als uitstoot waterdamp. Rijden of racen op waterstof is niet per se duurzaam als men de gehele energieketen bekijkt. Waterstof is een product dat geproduceerd moet worden en hiervoor is energie nodig. Wekt men die energie misschien op uit een oude, zwaar vervuilende kolencentrale? Zo ja, dan is de lucht in Le Mans misschien wel beter geworden, maar de buren van die oude kolencentrale vliegen de CO2, NoX en roetdeeltjes in de neus en op de luchtwegen. Waterstof is alleen duurzaam als de energieopwekking van het productieproces ook duurzaam is.

Waterstof heeft als groot nadeel dat er veel volume nodig is om de energiedrager op te slaan met de huidige technologieën. Gevolg hiervan is dat de druk in de opslagtanks zeer hoog is. De GreenGT H2 heeft twee tanks aan de zijkant waar de werkdruk 350 bar is, de autonomie is slechts 40 minuten voordat de tanks leeg zijn.

Heeft waterstof een toekomst? Bedrijven zoals Shell en BMW zijn al jaren bezig met waterstof en leggen ook de nodige patenten vast voor gebruik ervan in de toekomst. Zodra het probleem voor de distributie en opslag van waterstof is opgelost, zullen wagens op waterstof sneller hun weg naar de consument vinden. Een hoge olieprijs in de komende jaren kan dit proces enkel versnellen.

Ziet u condensstrepen in Tetre Rouge of Arnage, ruikt u niets maar klinkt het als een straaljager? Dan is het geen waterpijp van de buurman of een demo van de Patrouille de France, maar een passage van de GreenGT H2.