Opinie - Autosport bloeit (deel 4) - Rusland

30-12-2012 09:49

In de laatste aflevering van autosport in de BRIC-landen kijken we naar de autosport in Rusland. De Formule 1 zal in 2014 haar eerste Grand Prix verrijden op het nieuwe circuit in het Olympisch park van de Sochi Winterspelen 2014. Het zal overigens de derde Grand Prix van Rusland zijn na eerdere edities in St. Petersburg in de jaren 1913 en 1914.

De economie in Rusland groeit iets minder hard dan in de andere drie BRIC-landen maar dat neemt niet weg dat op dit moment 4 circuits in aanbouw zijn en er reeds zeven permanente circuits in Rusland zijn. Circuits zoals de Moscow Raceway en de Smolensk Ring hebben in de afgelopen jaren de eerste grote internationale evenementen mogen huisvesten zoals o.a. de World Series by Renault, FIA EK Truckrace en het FIA GT1/GT3 kampioenschap.

In de afgelopen jaren hebben we steeds vaker Russische invloeden gezien in de westerse autosport. Bij de Formule 1 klinken de namen Marussia en Vitaly Petrov al bekend in de oren. Lada zal in 2013 weer deelnemen aan het WTCC, in de GT-racerij en junior Formule-series zien we steeds vaker het wit-blauw-rood als vlaggetje achter de naam van een coureur staan.

De Russische automobielindustrie is in een luxepositie gezien de miljarden investeringen die enkele Europese en Amerikaanse fabrikanten gaan doen tijdens de komende jaren in Rusland. Dergelijke investeringen zullen voor een gedeelte doorvloeien in marketing met uitingen in de Russische autosport. In het Verenigd Koninkrijk wijst de overheid via haar website www.ukti.gov.uk de Engelse autosportindustrie op de nieuwe mogelijkheden in Rusland.

Op nationaal vlak was er altijd al sprake van autosport in beperkte mate, meestal met wagens die in het eigen land werden geproduceerd. Soms verreden op reguliere circuits, maar ook op obscure stratencircuits. In de nationale series zien we klassen terug zoals cups met Lada's, Mitjets en Legends. GT- en Formula Russia (Abarth) zijn eveneens deelnemers aan deze weekends. De klasse met het meeste aanzien is het Russisch Toerwagenkampioenschap met een onderverdeling in 4 categorieën. Het deelnemersveld bestaat uit ex-WTCC wagens maar tevens ook uit lokaal geproduceerde wagens.

Met Rusland sluiten we de serie over de autosport in de BRIC-landen af, we zullen de ontwikkelingen blijven volgen in deze groeilanden voor de autosport.