Opinie - Autosport bloeit (deel 3) - Brazilië

29-12-2012 10:48

Na tussenlandingen in India en China komen we vandaag aan in Brazilië. In tegenstelling tot de eerste twee landen kent Brazilië een lange en rijke autosporttraditie. Op dit moment zijn er 15 permanente circuits, in een land dat qua oppervlakte twee keer zo groot is als de Europese Unie.

In het verleden zagen we al heel wat goede coureurs voorbijkomen uit Brazilië, we noemen enkel de namen Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi en de meest charismatische coureur aller tijden, Ayrton Senna. In dat zelfde verleden kwamen jonge talentvolle coureurs vanuit Brazilië naar Europa om via de junior formuleklassen verder door te groeien naar bijvoorbeeld Formule 1 of Indycars. Een tendens die de laatste jaren minder is geworden door goede omstandigheden in het eigen land met betrekking tot de autosport.

Brazilië kent de laatste jaren een zeer sterke economische groei, onder andere door het ontdekken van enkele zeer grote olievelden. Deze sterke groei is ook de aanleiding geweest om de twee grootste sportevenementen ter wereld toe te kennen aan Brazilië, namelijk het WK Voetbal in 2014 en de Olympische Spelen in 2016. De autosportstructuur in Brazilië is vergelijkbaar met de structuur zoals we die in Europa kennen. Het Braziliaans Stockcar V8 kampioenschap staat bovenaan de ladder, coureurs zoals Luciano Burti, Ricardo Mauricio, Bruno Junqueira, Vitor Meira, Max Wilson, Ricardo Zonta en Antonio Pizzonia rijden mee in het veld van dik dertig wagens. Kampioen worden ze niet, dat is voorbehouden aan Red Bull coureur Caca Bueno. In de afgelopen 11 seizoenen nooit lager geëindigd dan plaats 4 en maar liefst vijfmaal kampioen. En vanaf 2013 rijdt ook Rubens Barrichello in het Braziliaanse Stock car-kampioenschap, wat het feest voor de Brazilianen helemaal compleet maakt.

Truckracen is bijzonder populair in Brazilië, de klasse Fórmula Truck is van een veel hoger niveau dan hun Europese variant. Op nationaal vlak zijn er volle velden in de endurance en toerismeklassen te vinden. Diverse cups, zoals Chevrolet Montana, Fiat, Mini en Porsche GT3 kunnen rekenen op volle startvelden. Ook SRO is actief in Brazilië, met een succesvolle GT3/GT4 klasse en een spectaculair ogende cup onder de noemer Mercedes Benz Grand Challenge. Het Formule 3 kampioenschap mag rekenen op een volle grid alhoewel dit een Zuid-Amerikaans kampioenschap is, maar een zeer sterke basis heeft in Brazilië.

We spreken nu enkel over de nationale series, diverse lokale kampioenschappen in Sao Paulo doen niet onder voor vergelijkbare series in België of Nederland. Voor teams en coureurs uit Europa zou het zomaar eens kunnen dat racen in Brazilië een leuk alternatief kan zijn ten opzichte van die oude grauwe circuits in Europa. Volle startvelden, altijd mooi weer en de mooiste gridgirls ter wereld! Wie boekt er een vlucht?

Volgend en laatste stop in deze serie: Rusland