Opinie - Autosport bloeit (deel 2) - China

28-12-2012 09:37

In het land met de meeste inwoners ter wereld, namelijk 1,4 miljard, en een economie die maar blijft groeien, komt de autosport ook tot leven. Op dit moment zijn er een zevental permanente circuits in China. In tegenstelling tot Europa en Noord-Amerika kent men geen autosporttraditie in China, maar door de stijgende welvaart komt er steeds meer belangstelling voor de autosport.
Deze belangstelling komt voort uit de strategische plannen van voornamelijk Duitse autoproducenten die op deze manier een vraag willen creëren naar hun premiumproducten met Volkswagen en Porsche voorop. In China komen we onder andere een Volkswagen Polo Cup, Audi R8 LMS Cup en uiteraard de welbekende Porsche Carrera Cup tegen. Bij de formuleklassen heeft Volkswagen het plan gepresenteerd om de Formule Masters te gaan organiseren in 2013.

Andere Europese merken die aktief uit de hoek komen, zijn bijvoorbeeld Renault (met een Clio Cup) of Ferrari en Lamborghini die Cups organiseren voor Azië maar een sterke basis hebben in China. Racen met de wagens die je tegenkomt op de overvolle Chinese wegen doet men in het Chinees Toerwagenkampioenschap (CTCC) waar een diversiteit aan 1600cc en 2000cc modellen terug te vinden is. In deze klasse zijn voornamelijk autochtone Chinese coureurs terug te vinden. Bij diverse andere klassen ziet men ook een instroom van Europese coureurs of Chinezen die zijn opgegroeid in Europa of Noord-Amerika. Een voorbeeld hiervan is voormalig Renault en Lotus F1 reserve coureur Ho-Pin Tung met Nederlandse roots. Deze Chinezen hebben ook de bijnaam banaan, geel van buiten en wit van binnen.

Na de eerste Grand Prix Formule 1 in China in 2004 zijn andere klassen zoals het FIA WTCC en FIA WEC vaste gast in de Volksrepubliek. Internationale series zoals het DTM en Indycar tonen wel belangstelling voor China, maar het komt nog niet tot races op regelmatige basis in China. Ook SRO bezocht reeds diverse keren China, een land dat voor de racerij een gigantische groeidiamant is, het potentieel is bijna onmetelijk. Voor organisatoren, teams en coureurs uit de Benelux? Er zijn kansen!

Volgende stop in deze serie: Brazilië