Opinie - Autosport bloeit (deel 1) - India

27-12-2012 14:08

Met 1,2 miljard inwoners komt er door een zeer snel groeiende economie en een hoog opleidingsniveau een bevolkingslaag die steeds meer welvaart kent. Autosport is een exploot van welvaart, dus autosport groeit in India.

In 2011 zagen we voor het eerst de Formule 1 in actie op het nieuwe Buddh International Circuit, dat tal van autosportactiviteiten huisvest. Daarnaast zijn er nog circuits in Chennai (Irungattukottai Race Track) en Coimbatore (Kari Motor Speedway). Deze moderne circuits zijn respectievelijk in gebruik sinds 1990 en 2003. Autosport is nog relatief jong in India maar toch kent men er reeds een toerwagenkampioenschap (ITC), sinds kort ook een junior toerwagenkampioenschap (IJTC), een formule kampioenschap (LGB Formula 4) en zelfs een heuse merkencup in de vorm van de JK Tyre Volkswagen Polo R Cup.

In deze winterperiode zien we de nieuwe MRF Challenge aan het werk met een formule 2000 wagen van Dallara. Een van de deelnemers is de jonge Belg Sam Dejonghe, het eerstvolgende raceweekend is op 8-10 februari in Chennai. De vooruitzichten voor 2013 zijn goed voor de Indiase autosport. Het potentieel van de Indiase markt ontgaat de autofabrikanten uiteraard niet. Toyota heeft een project opgestart om een cup te gaan organiseren met hun Toyota Etios. Het project heeft de kenmerken van een soort talentenjacht onder de noemer Etios Motor Racing Throphy.

Ook Holden ziet toekomst in India om een cup op te starten die vergelijkenis toont met de V8 Supercars. Holden Special Vehicles heeft een raceversie gemaakt van het ClubSport R8 model voor de Indiase autosportmarkt. De eerste testen hebben reeds plaatsgevonden met deze wagen, de mogelijkheden voor een cup worden nu onderzocht. Daarnaast zijn er nog wilde plannen om een i1 Super Series te organiseren met een grote prijzenpot en coureurs van internationale faam en Radicals als dienstwagens.

De volgende stop in onze vierdelige serie "Autosport bloeit" is China.