Opinie – 2013, het afscheidsjaar.

28-01-2013 09:41

In de autosport wordt 2013 een afscheidsjaar, want nogal wat zaken worden of werden dit jaar opzij geschoven, om al dan niet plaats te maken voor andere. In sommige gevallen is het een noodgedwongen afscheidsjaar, gedirigeerd door de wetten van de economie of opgelegd door wat we maar “actuele omstandigheden” zullen noemen. In andere gevallen ontstaan om die redenen fusies, die vernieuwing moeten brengen. En hoewel we principieel samenwerking veel hoger in het vaandel dragen dan tegenwerking, kunnen we er niet omheen dat fusies veelal leiden tot een hooggequoteerde vijfsterren knoeiboel.

Net daarom hopen we dat het samengaan van GrandAm en ALMS goed mag aflopen. Want vergeet niet: afgelopen weekend zagen we voor de laatste keer de 24 Uren van Daytona in het formaat zoals het door de meeste lezers gekend is. Volgend jaar komen daar immers de klassen P2 en GT uit de ALMS bij. En we gaan voor de laatste keer de 12U van Sebring onder ALMS banner rijden, want ook dat monument wordt opgeslorpt door de bovengenoemde fusie. Komt het goed? Met de deelnemersaantallen wel, in die mate zelfs dat de plaatsen op de startgrid duur zullen worden en er daardoor kandidaturen zullen “sneuvelen”. Krijgen we nog mooiere wedstrijden? Hopelijk. En daarbij drukken we ook de wens uit dat de regisseurs van Speed Channel in de leer gaan bij de TV-boys die bvb. de etmaalraces van Le Mans, Spa of de Nürburgring coveren. Na de vakkundige schertsvertoning van de betrokken regisseurs bij de Daytonacoverage tijdens het afgelopen weekend zou het enkel kunnen bijdragen aan de verbetering van hun kwaliteiten op dat gebied.

2013 luidt ook het afscheid in van de racemotoren waarmee we opgegroeid zijn, want plots moet alles groen worden. We stevenen dus af op een racerij waarin diverse series in de toekomst hun wedstrijden “in stilte” zullen afwerken. Net daardoor zou het wel eens heel stil kunnen worden bij die series, letterlijk en figuurlijk… Natuurlijk willen ook wij dat onze nakomelingen verder kunnen genieten van een aardbol waarop echt nog te leven valt, maar naar onze bescheiden mening hoeft men daarom niet al te drastisch in te grijpen in de autosport. Of toch niet enkel en alleen in de autosport. Ooit al eens nagedacht over hoeveel rotzooi de publiciteitskaravaan en de volgwagens van de Tour de France in de lucht stoten? Het is heus heel wat meer dan wat er op een volledig F1-weekend vrijkomt, maar wielrennen is dus een groene sport volgens de Armstrong-vriendjes van de UCI.

En we gaan dit jaar, zoals elk jaar, ook afscheid nemen van diverse rijders en teams. Hopelijk niet omdat ze ten hemel gaan stijgen, want we wensen iedereen een lang leven toe… Maar wel omdat ze bijvoorbeeld de racerij financieel niet meer aankunnen (en dat eerlijk toegeven) of omdat het (net iets minder eerlijk) tijd wordt om met de noorderzon te verdwijnen. Het zijn de feiten die elk jaar terugkomen en waarvan niemand die met realiteitszin IN de autosportwereld leeft nog verbaasd opkijkt. En alsof dat alles nog niet genoeg is, doen ze er in Parijs nog een schepje bovenop om de racerij nog wat duurder te maken en het afscheid van sommigen te besprenkelen met wat FIA Grand Cru…