BGDC - Skylimit met Marc Goossens naar Race Promotion Night

01-11-2014 05:35

De Race Promotion Night staat weer voor de deur en het is opvallend stil rond de Zolderse seizoensafsluiter, tevens slotrace van het BGDC-kampioenschap. Na een niets vertellend persbericht van de BGDC-organisatie (zonder voorlopige deelnemerslijst) is het Skylimit Yokohama Racing Team de eerste deelnemer die de algemene stilte doorbreekt en naar buiten komt met echt meldenswaardig nieuws. De troepen van Jo Lammens en Andy Jaenen doen tijdens deze wedstrijd over vijf uren een beroep op twee wagens: een Porsche 997 GT4 en een Clubsport BMW uit de QSR-stal van Stefaan Schoonjans. 

En het is net bij de samenstelling van de equipe voor deze tweede wagen dat sommigen de wenkbrauwen zullen fronsen. Robin Put, de 16-jarige zoon van de onlangs - veel te vroeg - overleden Pascal Put, maakt zijn debuut in de racerij en krijgt daarbij assistentie van enkele bekende gezichten. Skylimit haalt uit eigen huis Jo Lammens en kersvers dubbelkampioen (BRCC Cup + Juniortitel) Bart Van Haeren om de jonge debutant bij te staan. Maar dat is niet alles, want de vierde rijder op deze wagen wordt niemand minder dan Marc Goossens, een boegbeeld in zowel de nationale als internationale circuitracerij. "Ik kende Pascal al heel lang als trouwe supporter maar ook als baancommissaris en Skylimit medewerker kwam ik hem vaak tegen op de diverse circuits", aldus Goossens, die enkele maanden geleden de trotse vader werd van een tweeling. "Ondertussen zag ik Robin al enkele keren aan het werk tijdens trackdays met zijn oude standaard BMW en ik moet zeggen dat ik in deze jongen geloof. Als Pascal er nog was zou ik Robin ook geholpen hebben maar in deze situatie moest ik er niet lang over nadenken om mijn diensten aan te bieden aan de mensen rond Robin."

De Porsche 997 GT4 is eveneens van de partij en bij deze wagen mogen we gerust spreken over Family Business, want de bolide wordt volledig bemand door de familie Beliën. Frank en Peter Beliën loodsten vorig jaar deze wagen naar het algemene podium tijdens de Race Promotion Night en om die prestatie te herhalen kunnen ze bij deze editie een beroep doen op youngster Christophe Beliën, de zoon van Frank. De homogeniteit van het team en de ervaring die Frank Beliën de afgelopen jaren opdeed aan de zijde van o.a. Henk Haane (overwinning in 24U Zolder 2010) , Bert Longin (Porsche GT3 Cup, BRCC & 24U Zolder) en Anthony Kumpen (BRCC en 24U Zolder) kan voor deze equipe enkel een voordeel zijn. De Race Promotion Night gaat door op 8 november op Circuit Zolder. De race start om 16:45 en wordt voor 80% in het donker verreden.